نقاشی با قلمویی از جنس نور و آینه
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۷۵۹۴۵
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا از روزنامه ایپاک تایمز، مایکل پاپاداکیس (Michael Papadakis) هنرمند ۳۴ ساله یونانی- آمریکایی در سال ۲۰۱۲ از مسیر جاده ابریشم از کره جنوبی عازم یونان بود که محدودیت خلاقیتش را شکوفا کرد. وی در این باره میگوید: باید یک ابزار هنری پیدا میکردم که در کولهام جای زیادی نگیرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این هنرمند خوشذوق در تلاش برای آن که همه ابزارش را در یک وسیله واحد بگنجاند، تصمیم گرفت فرضیهاش را آزمایش کند. او از چند لنز و آینه در اندازه و اشکال مختلف برای متمرکز کردن اشعههای خورشید در یک نقطه استفاده کرد و به این ترتیب موفق شد روی هر بومی که میخواست، تغییرات شیمیایی ایجاد کند. پاپاداکیس از این نقطه کانونی به عنوان قلمو استفاده کرد و توانست طرحهای مورد نظر خود را روی سطح چوب بکشد و حتی آنها را روی سنگهای سخت ذوب و حک کند. بدین ترتیب این هنرمند علاقه خود به هلیوگرافی را کشف کرد؛ هلیوگرافی (در فرانسه، Héliographie) که از دو واژه هلیوس به معنی خورشید و گرافین به معنی نوشتن تشکیل شده، یک فرآیند عکاسی است که در سال ۱۸۲۲ توسط ژوزف نیسه فور نیپس اختراع شد و برای گرفتن اولین عکس های به جامانده از طبیعت مورداستفاده قرار گرفت. نیپس در این روش از قیر یا آسفالت طبیعی به عنوان یک پوشش بر روی یک صفحه شیشهای یا فلزی استفاده کرد که پس از قرار گرفتن در معرض نور سختتر میشد. زمانی که صفحه با روغن اسطوخودوس شسته میشد، تنها نقاط سخت شده باقی میماند.
تکمیل هر کدام از آثار منحصربهفرد پاپاداکیس بسته به ابعاد کار، مواد به کار رفته و میزان جزئیات بین چند دقیقه تا چند ماه طول میکشد. وی هماینک در حال کار بر روی اثری است که به گفته خودش چهار ماه کار میبرد و بزرگترین اثر هنری خلق شده با استفاده از خورشید خواهد بود.
این هنرمند یونانیتبار که از دانشگاه ایالتی سن فرانسیسکو مدرک کارشناسی هنرهای زیبا دارد میگوید هلیوگرافی به او صبر و پشتکار آموخته است و این که همه چیز را از بزرگ و کوچک دوست داشته باشد و به قدرت حیات بخش خورشید اعتماد کند. براساس آنچه در وبسایت رسمی پاپاداکیس نقل شده، این نوع هنر در دوران باستان ریشه دارد اما به دلیل ماهیت فانی محصولات آن، مدتهاست به دست فراموشی سپرده شده است.
وی در گفتوگو با روزنامه ایپاک تایمز در این باره گفت: ذره ذره این آثار در گذر زمان از بین میرود. در واقع این قطعات هنری که به دست خورشید خلق شدهاند وقتی زیر آفتاب بمانند به طور کامل پاک خواهند شد. همان منبعی که برای خلق هنر مورد استفاده قرار گرفته آن را از بین میبرد. این همان چرخه زندگی است اما جنس هنر.
برچسبها خلاقیت هنر حوزه هنری نقاشیمنبع: ایرنا
کلیدواژه: خلاقیت هنر حوزه هنری خلاقیت هنر حوزه هنری نقاشی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۷۵۹۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
فروش میلیون دلاری شاهکار ناتمام
یک تابلو نقاشی اثر «گوستاو کلیمت»، نقاش برجسته اتریشی که گمان میرفت از مدتها قبل گم شده است، در یک حراجی به قیمت دهها میلیون دلار به فروش رسید.
به گزارش ایسنا، «پرتره خانم لیزر» اثر «گوستاو کلیمت» که در حقیقت تابلو نقاشی از تصویر یک زن جوان است که به علت درگذشت «کلیمت» ناتمام باقی ماند، در جریان حراجی که روز چهارشنبه برگزار شد، بهرغم حاشیههایی درباره موضوع و تاریخچه آن به قیمت ۳۲ میلیون دلار معادل ۳۰ میلیون یورو فروخته شد.
«رویترز» نوشت، این تابلو نقاشی که در ماه ژانویه و پیش از مزایده به نمایش گذاشته شده بود، درحالی مدتها به عنوان یک اثر هنری گمشده در نظر گرفته میشد که در حقیقت چندین دهه در یک ویلای خصوصی واقع در وین نگهداری میشد. کارشناسان پیش از مزایده این اثر ارزش آن را بین ۳۰ الی ۵۰ میلیون دلار برآورد کرده بودند.
در این نقاشی یک سوژه احتمالاً نوجوان در لباس فیروزهای و یک بالپوش گلدار با چشمهای قهوهای نافذ و موهای تیره و مجعد به همراه پسزمینهای سرخ به تصویر کشیده است.
کاتالوگهای اخیر آثار کلیمت (۲۰۰۷ و ۲۰۱۲) موضوع این نقاشی پرتره را دختری ۱۸ ساله به نام مارگارت کنستانس لیزر (متولد ۱۸۹۹) دختر صنعتگر بزرگ آدولف لیزر، معرفی میکند. تحقیقات جدیدی که توسط خانه حراج وین انجام شده اکنون نشان میدهد که دو عضو دیگر از خانواده لیزر ممکن است به عنوان سوژه کلیمت به کار گرفته شده باشند: هلن لیزر (متولد ۱۸۹۸)، دختر بزرگ هنریت آمالی لیزر-لاندو و جاستوس لیزر و دختر کوچکتر آنها آنی لیزر (متولد ۱۹۰۱). خانواده لیزر متعلق به جامعه طبقه رده بالای وین و از حامیان مشهور گوستاو کلیمنت مدرنیست مشهور اتریشی بودند.
کلیمت احتمالا این نقاشی پرتره را در سال ۱۹۱۷، تنها یک سال قبل از مرگش بر اثر سکته مغزی، آغاز کرد. اینکه وقتی این نقاشی در استودیوی «کلمیت» بود و چه اتفاقی برای آن نقاشی پس از مرگ کلیمت در سال ۱۹۱۸ افتاد، مشخص نیست.
انتهای پیام